MersinMotorDelisi

Tutku,Sevgi,Adrenalin
 
AnasayfaMersinMDKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 Motosikletinizin zincir bakimi ve korunmasi

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
mustafa
AdmiN
avatar

Erkek Mesaj Sayısı : 103
Nerden : mersin
Personalized field :
MersinMotorDelisi®.

Kayıt tarihi : 11/04/08

MesajKonu: Motosikletinizin zincir bakimi ve korunmasi   Mayıs 18th 2008, 17:53

    Motosikletinizin zincir bakimi ve korunmasi

    Son yyllarda oldukça yaygynla?an O-RYNG?li zincirlerin di?er zincirlerden farky nedir?


    Öncelikle o-ring?li zincirler eski zincirlere oranla daha geni?tirler.
    Geni? olmasynyn sebebi, bu zincirlerin baklalaryny birbirine ba?layan
    pimlerin her iki ucunda da keçe (o-ring) bulunmasydyr.Bu keçeler
    fabrikada üretim syrasynda konulmu? olan lityum bazly gres ya?yny
    tutmaya yararlar.Bu sayede pim ve baklalaryn çaly?ty?y yatak
    diyebilece?imiz bölgenin ya?lanmasyny sa?larlar.O-ring' li zincirler
    di?er zincirler kadar ya?lamaya gereksinim duymazlar.

    O-ring?li zincirlere nasyl bir bakym uygulanmalydyr?

    Ama daha özenli olarak bu tip zincirler temiz tutulmaly, keçelerin
    (o-ring) bulundu?u bölgelerin toz, kir ve oksitten olabildi?ince uzak
    tutularak fabrikasyon ya?yn ve bunun sa?lady?y ya?lamanyn zarar
    görmemesini sa?lamalyyyz. Düzenli olarak ya?lamak havadaki nemden
    olu?abilecek korozyon ve oksidasyonu da önleyecektir. Eski tip
    zincirlerde o-ring bulunmady?y için pim ve bakla arasyndaki yataklarda
    ya? yoktur ve buraya toz ve zararly maddeler kolayca gireceklerinden
    daha fazla bakyma ve ya?lamaya gereksinim duyarlar. Zincirin çe?idi ne
    olursa olsun ya?lamadan önce mutlaka temizlemek gerekmektedir.
    Temizlemeden ya?lamaya çaly?mak mevcut olan kir ve tozu zincire iyice
    yapy?tyrmaktan ba?ka bir i?e yaramayacaktyr.

    Ne syklykta bakym yapylmalydyr?

    Duruma göre de?i?mekle beraber, ortalama 500 km.?de zincirinizi kontrol
    etmeniz gerekir. E?er tozlu ve ya?y?ly bir havada yolculuk yapyyorsak
    500 km.?de bir, ama otobanda yolculuk yapyyorsak günün sonunda bir göz
    atmak yeterli olacaktyr. Uzun yolculuklarda temizlik ve ya?lama için
    gerekli olacak malzemeleri yanymyza almakta fayda var.Bir çok üretici
    zincirleri kerosen / gazya?y ile temizlemenizi önermektedir.Zinciri
    solvent, benzin, mazot, basynçly su ya da hava ile
    temizlememelisiniz.Yüksek basynçly su-hava kullanarak temizlemeye
    çaly?mak tozu zincirin çaly?an aksamlarynyn içine doldurur. Solvent
    türü çözücüler de o-ringlere zarar verecektir. Piyasada bulabilece?iniz
    ve o-ringler zarar vermeyen aerosol zincir ya?laryny (bunlaryn bazylary
    temizleyicidir) kullanabilirsiniz.Ayny zamanda zincir temizlemek için
    özel olarak üretilmi? çe?itli ekipmanlary da kullanabilirsiniz.
    Ya?lamada SAE 80-90 gibi kalyn ya?lar da kullanylabilir.Piyasada
    bulunan zincir spreyleri silikon bazly olup tutunma özelli?i çok yüksek
    oldu?undan yüksek süratlerde zincirden akmayaca?y için bu tip ürünleri
    seçmenizde fayda var. Eski tip (o-ringsiz)

    Eski tip Zincirlere bakym nasyl yapylyr?

    Bakym açysyndan o-ringli zincirlerden bir farky yoktur. Ancak bu
    zincirlerin bakymy daha o-ringli zincirlere oranla daha syk
    yapylmalydyr. Eski tip zincirimizin yerine o-ringli zincir takabilir
    miyiz? Elbette. Yalnyz daha önce belirtildi?i gibi o-ringli zincirler
    daha geni?tir. Zinciri de?i?tirirken bu zincire göre olan ?daha geni?
    di?lilerden? de takmak gereklidir. Bu da bazen sorunlara sebebiyet
    verebilir. Örne?in arka ma?a, zincir muhafazasy ya da ön di?li
    muhafazasynda bu kalyn zincir ve di?liyi takabilmeniz için yeterli
    alanyn / bo?lu?un olmamasy gibi. Böyle bir ?ey söz konusu de?ilse
    de?i?tirmekte hiçbir sorun yoktur.

    Temizleme ve ya?lamadan önce / sonra herhangi bir ?ey yapmak gerekir mi?

    Artyk zorunlu olmadykça zinciri temizlemek için gaz vs. gibi klasik
    yöntemlere gerek yoktur. Solvent içermeyen gerek sprey ?eklinde,
    gerekse mekanik temizleyiciler tercih edilmelidir. Zincire bakym
    yapmadan önce belli bir ysyda olmasyny sa?lamakta fayda vardyr.
    Ya?lamaya ba?lamadan önce 5-10 dakika zinciri çaly?tyrarak biraz
    ysytmak zincirin üzerinde bulunan nemden kurtulmanyzy sa?layacaktyr.
    Zincir ya?lanyrken, zincirin iç tarafyndan yani di?liye temas etti?i
    yüzeyinden ya?lanmasy gerekir. Böylece ya?yn çaly?an / a?ynan yüzeylere
    yayylmasyny sa?lamy? oluruz. Ya?larken arka jant ile zincir arasyna
    gazete, mukavva gibi koruyucu amaçly bir ?ey koymak arka jant ve
    lasti?i ya?lanmaktan koruyacaktyr.

    Zincirin a?ynmasyny ne syklykta kontrol etmeli?

    Zincire bakym yapty?ymyz her seferde a?ynma durumuna da göz atmakta
    fayda vardyr. Zincirde korozyon olup olmady?yny, pimlerin üzerinde
    çaly?an yüzüklerdeki a?ynma derecesini her bakym syrasynda kontrol
    etmemiz gerekmektedir.

    Zincirin de?i?mesi gerekti?ini nasyl anlarym?

    Zincirin a?yndy?yny ve de?i?mesi gerekti?ini anlamak oldukça kolaydyr.
    Zinciriniz orijinal uzunlu?unun %1 oranynda uzamy?sa, motorunuzdaki
    zincir ayar vidasy artyk sonuna dayanmy?sa, ya da zincir bir yerde
    geriyor bir yerde bo?alyyorsa maalesef yeni zincir almak zamany
    gelmi?tir. Sert kullanym uzamayy çabukla?tyryr. E?er uzama çok kysa bir
    sürede ve a?yry oluyorsa arka amortisörü, arka ma?a bilyelerini kontrol
    etmekte fayda vardyr.

    Di?lilerde a?ynma nasyl olur?

    Do?al olarak ön ve arka di?liler de a?ynyrlar. Gerçi zincir ya?lary
    di?lileri de a?ynmaya kar?y korur ama di?linin de bir ömrü vardyr.
    A?ynmy? bir di?lide di?ler ve di?linin zincire temas etti?i noktalarda
    gözle görülür bir a?ynma ve çaly?ma izi vardyr.Bu a?ynmadan ötürü di?li
    ile zincir arasynda bo?luk olu?ur.Birbirlerine birebir oturmazlar. Bu
    durumda zincirin di?liden atmasy söz konusudur.

    E?er yeni bir zinciri a?ynmy? ve kullanylmy? di?lilere takacak olursak,
    alenen parayy soka?a atmy? oluruz.Çünkü bu durumda zincirin ömrü yary
    yaryya azalacaktyr. Kullanylmy? bir di?lide ne de olsa bir a?ynma söz
    konusudur, bu durumdaki bir di?li de takylan yeni zinciri çok çabuk
    a?yndyracaktyr.E?er di?linizin sadece bir yüzeyinde a?ynma ya da
    zincirin iç yüzünün sadece bir tarafynda a?ynma olmasy zincir ve
    di?linin do?rusal olarak düz olmady?yny gösterir ki derhal
    düzeltilmelidir.Unutulmamalydyr ki her iki di?liyi de zincir gibi belli
    aralyklarla kontrol etmelisiniz ve yenilemeyi zincir di?li takym olarak
    yapmalysynyz.

    di?li-zincirin düz hizada oldu?u nasyl kontrol edilir?

    Bunun en basit yolu motorun arkasyndan gözle kontrol etmektir.Motoru
    ana sehpaya / sehpaya alarak çaly?tyrdy?ymyzda lasti?imiz yalpa
    yapyyorsa, ya da ayar vidalarymyzy kontrol etti?imizde biri di?erinden
    daha içeride ise ayny hizada de?ildir.Bunun derhal düzeltilmesi gerekir
    yoksa zincirimiz en kysa sürede a?ynacaktyr.

    530-532 olarak belirtilen zincir ölçüsü neyi ifade eder?

    Zincirin uzunluk ve geni?li?ini gösteren bir sayy daha do?rusu ölçü
    sistemidir. 5 sayysy 5/8 inç?i, yani bir pimin merkezinden di?er pimin
    merkezine olan mesafeyi ifade eder.30 ya da 32 sayysy ise zincirde
    kullanylan pimlerin sayysyny ifade eder.Yani 530 zincir 532 zincirden
    daha dardyr. Ama bu de?er (30-32) ölçülebilir bir de?er de?il ayny
    elbise bedeni gibi bir ölçüdür.

    630 o-ringli zinciri daha küçük ölçüde olan 530 bir zincirle de?i?ebilir mi?

    Evet ama her iki di?linizi de bu ölçüye uygun olarak de?i?tirmeniz
    gerekecektir. Daha küçük ölçüde bir zincir takmak hafifli?i, bu da güç
    kazanymyny sa?lar. Ama takaca?ynyz zincirin stok yani üreticinin
    kullandy?y zincirle ayny dayanyklyly?y gösteren kalitede olmasyna
    dikkat etmeniz gerekir. Yani 530 zincir takacaksanyz ?unu bilmelisiniz
    ki her 530 zincir ayny kalite ve özellikte olamaz.

    Sert vites de?i?tirmeler zincir ve di?lilere zarar verir mi?

    Normalde sürat de?i?imleri syrasynda, her iki di?li zincirin alt ve üst
    noktalarynda gerilme ve gev?emeye sebep olur. Zincirin a?yry oynamasy
    bu efekti artyryr. Yani düzgün ayarlanmy? bir zincirde bu darbeler en
    az oranda ya?anyr.Sert vites de?i?tirmeler, ani ve sert gaz vermeler
    zincir ve di?lilerde a?yry a?ynmaya sebep olurlar. Bunlardan ne kadar
    kaçynyrsak zincirin ömrünü o kadar uzatyryz.

    Zincirin uygun gerginlik ayary nedir?

    Bu ölçüyü genellikle kullanycy kylavuzlarynda ya da arka ma?ada
    bulabilirsiniz. Ve bu ölçü motordan motora de?i?mektedir. Ama ortalama
    ölçü olarak ?u verilebilir: Motor bo?ta iken zincir durdu?u noktadan
    yukary veya a?a?y 1.5 cm. civarynda oynayacak gerginlikte olmalydyr. En
    iyi kystas hareket halindeyken motora gaz verip byrakty?ynyzda ne kadar
    az vuruntu hissediyor ya da ne kadar ?yumu?ak? bir his uyanyyorsa
    zincir ayarynyz o kadar iyi demektir. Unutmayyn ki zincir sesi zincirin
    bol oldu?una en iyi i?arettir.

    Eksiz (sonsuz) ve kilitli zincir ne demektir?

    Ysminden de anla?ylaca?y gibi (a?a?y yukary tüm motosikletlerde
    fabrikasyon takyly olan) bu zincirlerde ba?langyç ve biti? gibi ek yeri
    yoktur. Oysa kilitli zincirlerde takylan ve çykarylabilen kilit görevi
    gören bakla ve ek yeri vardyr. Sonsuz zincirlerde ek / ba?lanty söz
    konusu olmady?y için daha güvenilirdirler. Spor amaçly, zorlayycy
    kullanymlar için sonsuz zincirleri seçmek yerinde olacaktyr.Bu
    zincirlerin sökülüp takylabilmesi için arka ma?anyn sökülmesi
    gerekmektedir.

    Kilitli zincir kullanyrken ?unlara dikkat etmekte fayda vardyr.
    Ba?lantyda kullanylan klipsin kapaly ucunun dönü? yönüne do?ru olmasyna
    dikkat edilmelidir. Böylece yerinden çykma olasyly?yny azaltyrsynyz.
    Zinciri temizledikten sonra takyly olan klipsin üstüne biraz silikon
    sürmek yerinden çykmasyny zorla?tyrycy bir etkiye sebep olacaktyr.

    Perçinli zincir nedir?

    Bu tip zincirler artyk günümüzde en çok kullanylan çe?itlerdir.Çünkü bu
    zincirler kilitli zincir kadar kolay takylmakta ama sonsuz zincirler
    kadar da güvenilirdirler.Bu zincirlerin ba?lantysy, özel ba?lanty
    piminin yerine takyldyktan sonra kafasynyn ezilerek ?i?irilmesiyle
    yapylyr.Böylece di?er pimlerden ayyrt edilemez hale gelir. Ama
    takylyrken oldu?u gibi sökülürken de bu i? için özel olarak tasarlanmy?
    aletlere ihtiyaç vardyr.

    Bazy motorlarda (özellikle eskilerde) zincir gergisi var, bazylarynda yok, neden?

    Eski motorlaryn arka amortisör oynama mesafesi bugünkülere oranla daha
    fazla oldu?u için yani daha çok esnedikleri için zincir gergisi
    kullanylmaktaydy. Ayryca eski motorlarda çyky? di?lisi ile arka ma?anyn
    ba?lanty noktasy arasyndaki mesafe bugünkülere oranla daha uzun oldu?u
    için zincir esneme payy daha fazladyr. Oysa günümüzde bu mesafe daha
    kysa oldu?u için esneme de azdyr ve zincir gergisi yoktur.

    Zincir mi yoksa ?aft my daha iyidir?

    Her ikisinin de avantajlary ve dezavantajlary vardyr. ?aft daha az
    bakym gerektirir. Ya?yn içinde, tozdan kirden uzak çaly?yr. ?aft
    zincire göre daha güvenli, daha az bakym isteyen yumu?ak bir sürü?
    sa?lar. Gerçi zincir üreticileri yyllarca u?ra?yp zincirleri de
    güvenilir hale getirdiler ama hala bakym ve dikkat istemekte. Ama ?afta
    oranla ucuz oldu?u da bir gerçek. Ayryca zincirler ?aft gibi arka
    süspansiyonun çaly?masyny olumsuz etkilemezler ve ne de olsa güç kayby
    ?afta oranla çok daha azdyr. Üstelik zincir ?aft gibi motora ekstra bir
    a?yrlyk eklememektedir.

    Kayy? (beltdrive) nasyldyr?

    Çaly?ma prensibi zincirle aynydyr.Zincire oranla daha sessizdir ve
    bakym istemez. Çabuk hyzlanmalarda kopma, a?yry ysynma ve deforme olma
    sorunlaryndan ötürü güçlü makinelerde kullanylmamaktadyr.Bu nedenle
    akselerasyonu daha dü?ük olan cruiser / chopper tipindeki motosiklet
    türlerinde tercih edilmektedir.

_________________



___________________________________________________________
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://mersinmotordelisi.turkforumpro.com
 
Motosikletinizin zincir bakimi ve korunmasi
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
MersinMotorDelisi :: Sürüş Teknikleri-
Buraya geçin:  
forum kurmak | © phpBB | Bedava yardımlaşma forumu | Haberleşme | Suistimalı göstermek | Kendi blogunuzu yaratın